Sabtu, 12 Januari 2013

Teladan Terbaik Dari Rasulullah S.A.W



Suatu hari, Rasulullah pergi ke pasar dgn membawa wang sebanyak lapan dirham. Semasa dlm perjalanan baginda terjumpa dgn seorang perempuan yg sedang menangis..Baginda pun bertanya, "kenapa kamu menangis?"

"Saya disuruh oleh ahli2 saya untuk ke pasar. Mereka memberi sebanyak dua dirham untuk membeli barang keperluan mereka. Tiba2 duit itu hilang," jelas perempuan itu dlm sedu sedan.

Mendengar jawapan itu, Rasulullah pun memberi dua dirham kepadanya dan berlalu dari situ.

Sampai di pasar, baginda membeli baju lalu terus memakainya. Baju itu sangat cantik. Kemudian baginda berangkat pulang. Di persimpangan jalan, baginda terjumpa seorang tua yg berkata," siapa yg memberi pakaian kepadaku, Allah akan memberinya pakaian ahli syurga."

Dengan segera Rasulullah menanggalkan pakaian yg baru dibeli itu dan memberikannya kpd org tua yg tidak berpakaian itu. Baginda berpatah balik ke pasar dan membeli sehelai pakaian lagi berharga dua dirham, lalu dipakai. Kemudian baginda berjumpa seorang perempuan yg menangis. Baginda bertanya lalu dijawab oleh perempuan itu,"Tuanlah ayah dan ibuku ya Rasulullah, saya ni sudah lama lari dari rumah tuan saya dan saya takut akibat buruk dari mereka."

Rasulullah menjawab,"Kembalilah kpd saudara-maramu."

Mendengar jawapan itu, perempuan itu pun berjalan pulang dgn diekori oleh Rasulullah sampai ke pintu rumah org2 Ansar. Di dlm rumah itu semuanya perempuan. Baginda memberi salam. Namun salam itu tidak dijawab. Mereka sengaja tidak menjawab walhal mereka tahu yg salam itu dpd Rasulullah.

Setelah tiga kali barulah mereka menjawabnya. Baginda bertanya," Adakah kamu dengar salamku?"

"Dengar, tetapi kami semua lebih suka kalau tuan hamba memberi salam yg lebih banyak kpd kami dan saudara2 kami.

"Ini saudaramu yg lari dari rumah. Berilah balasan dan tindakan kamu itu kpdku."pinta baginda.

"Kami serahkan kpdmu ya Rasulullah. Kami merdekakan dia kerna dia telah berjalan denganmu."

Rasulullah berkata dlm hati. Maha besar Allah, Dia telah mengamankan org yg takut, memberi pakaian kpd org yg bogel, memerdekakan hamba. Org yg menolong org lain nescaya Allah akan menolongnya.

by-Hamba Allah-


Klik share untuk berkongsi di wall facebook anda

Tiada ulasan:

Catat Ulasan